תפריט

קדחת הקרציות

 

הקיץ בפתח ועימו מגיעים טפילים שונים ביניהם הקרציה החומה. מרבית האנשים חושבים שקיימים מספר סוגי קרציות על הכלב שלהם, כשלמעשה רב הקרציות הן מאותו סוג רק בשלבי חיים שונים.

הקרציה עוברת שלושה גילגולים ובכל אחד הנקבה צריכה למצוץ דם. כך שניתן לראות קרציות בשש צורות בכל רגע נתון: נקבה/זכר רעבים בגודל- גדול ,בינוני, קטן ונקבה שבעה ונפוחה בשלושה גדלים. הזכרים והנקבות הרעבים נראים כמן עכבישים חומים קטנים, והנקבות השבעות מלאות הדם נראות כמו בלון בצבע שחור עד אפור.

קדחת הקרציות מועברת מכלב אחד לשני באמצעות הקרצייה החומה. הקרציה הופכת למדבקת ברגע ששתתה מדמו של כלב נגוע. כאשר היא ניזונה מכלב אחר היא מעבירה את הטפיל ואת המחלה לכלב אחר.

די בקרציה נגועה קטנה אחת כדי להדביק כלב (אפילו כלב גדול...).

כל גזעי הכלבים עלולים להידבק אך נמצא כי סוג הרועה הגרמני רגיש במיוחד.

כלב שנדבק אינו מחוסן ועלול להידבק בשנית שוב לאחר ההחלמה.

לצערנו המחלה נפוצה מאד בישראל; לפי מחקר מסוים נמצא כי ב- 30% מהכלבים בארץ נמצאה עדות למחלה, והיא קיימת ברוב אזורי הארץ.

 

 

קדחת הקרציות (או בשמה הלועזי- ארליכיוזיס) היא המחלה המדבקת הנפוצה ביותר בקרב כלבים בישראל. היא נגרמת ע''י חיידק קטן בשם Erlichia canis הנטפל לכדוריות הדם הלבנות ומתרבה בתוכן.

 

למחלה שלושה שלבים: חריף (אקוטי), תת קליני וכרוני.

 

השלב החריף מופיע כ 8-20 יום לאחר ההדבקה ומתבטא בחום, ירידה בתיאבון, דיכאון, הגדלת קשרי לימפה ודימומים, בעיקר מהאף. רוב הכלבים מחלימים משלב זה של המחלה גם ללא טיפול, תוך שבוע-שבועיים. כלבים שאינם מטופלים נשארים נגועים בטפיל, וחלקם ממשיך לפתח את השלב הכרוני שבועות ואף חודשים לאחר ההדבקה. במשך זמן העשוי להגיע עד מספר חודשים מתרחש השלב הבא- השלב תת הקליני, שבו מתפתחת בהדרגה פגיעה במח העצם, האחראי לייצורם של תאי הדם.

בשלב הכרוני הפגיעה במח העצם מראה סימפטומים ומתבטאת באנמיה, ירידה חדה במספר טסיות הדם ,ספירה לבנה נמוכה, שטפי דם תת עוריים ודימומים מהאף. הכלב מאבד בהדרגה את התיאבון ,יורד במשקל והופך חלש ומדוכא.

כל שלבי המחלה עלולים להיות קטלניים, אך השלב הכרוני מסוכן יותר וקשה יותר לריפוי- לעיתים הכלב אינו מגיב כלל לטיפול.

 

הטיפול במחלה הוא באמצעות טיפול אנטיביוטי הניתן לפרק זמן של 3-4 שבועות הניתנת לפרק זמן של 3-4 שבועות. הטיפול יעיל במעל ל -80% מהכלבים החולים בשלב החריף.

בשלב הכרוני הטיפול אינטנסיבי ויקר הרבה יותר, לעומת זאת סיכויי ההחלמה נמוכים יותר. לכן מומלץ מאד כשהכלב מדוכא, חסר תיאבון, עייף או חלש,להביא אותו לוטרינר לבדיקה מוקדם ככל האפשר.

 

 

קל יותר למנוע את המחלה דרך הדברת הקרציות, מאשר לטפל בקדחת. כלב נקי מקרציות אינו נדבק במחלה.

 

 

מניעה: ישנן מספר דרכים לשמור על כלבכם נקי מקרציות:

1.קולרים (טובים 4-8 חודשים)

2. אמפולות לטיפטוף באיזור השכמות (יעילות ל3-4 שבועות)

3.הדברת הקרציות בסביבת הכלב

 

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם הוטרינר המטפל.

 

 

 

קרציה לפני ואחרי ארוחת דם
שלבי החיים של הקרציה
09-7460192, רחוב הבנים 12 (בפסאג'), הוד השרון. כל הזכויות שמורות למרכז הרפואי לחיות מחמד © 2016